Oddělení

Autoři

Nakladatelé


Naposledy navštívené


Články

Nyní jste zde: Úvod Hravé tvoření pro malá stvoření

Hravé tvoření pro malá stvoření


Ačkoli to není na první pohled zcela zřejmé, dítě se začíná výtvarně projevovat už ve chvíli, kdy si uvědomuje, že dokáže vytvořit stopu, a to jakýmkoli prostředkem.
Záměrně jsem v úvodu článku dala možnost prezentovat slova autorek velice zajímavé knížky, která je určena pro rodiče a děti od těch nejmenších let – Hravé tvoření pro malá stvoření
. Tvorba hraje ve vývoji dítěte velkou úlohu. Pomáhá mu rozvíjet svou představivost, fantazii a podporuje motoriku, myšlení a paměť.

Podpora jakékoli činnosti, ať již s námětem výtvarným, tak s dalšími, rozvíjí u dítěte také estetické myšlení a samo si pak může vytvářet, práv s pomocí nejrůznějších technik tvoření, vkusné prostředí zaměřené na estetické vnímání. V neposlední řadě se seznamuje s odlišnými druhy technik, jako je známé malování a kreslení, ale také batikování, slepování, výroba hraček z papíru, modelíny apod.

U těch nejmenších dětí bychom měli vzít v potaz jejich věk a před vlastní prací mu vše vysvětlit. Jde tu hlavně o udržení zájmu, které je mnohdy u dvou až čtyřletých dětí někdy problém, komplikující celou činnost. Můžeme jim například vyprávět pohádku či krátký příběh na téma, související s tvořením a pracovními materiály, zazpívat písničku a nemusíme se bát ani povídek o nemocných plyšácích, kterým udělá radost dítětem vytvořený obrázek apod. Možností je spousta a fantazii se v této oblasti meze rozhodně nekladou.

Rozhodně je nutné mít veškeré věci přichystané dopředu a nechat dítě opravdu samo tvořit, i když ve výsledku se nebude třeba jednat o skvělé dílo hodné výstavy, bude to tvorba našeho děcka a to vynahradí veškerá ocenění a přinese další slibný krok ve vývoji. Zdokonalování je pak další překážkou, někdy těžkou, jindy lehčí, ale rozhodně užitečnou.

Nalézt kvalitní publikace ve formě příruček, splňujících výše uvedené a jednak určených i pro děti v nejnižším věku a vytvořených na podkladě vlastních zkušeností s dětmi, může být problém. Nakladatelství Portál dalo prostor mladým maminkám, které sepsaly skvělou knížku právě na zmiňované téma. Jak Mgr. Veronika Kirchnerová, tak Mgr. Radka Rubešová jsou výtvarnými pedagožkami, nyní na mateřské dovolené a náměty pro publikaci získaly prací v brněnském Centru volného času Lužánky.

Hravé tvoření pro malá stvoření je příručkou, ve které rodiče i děti naleznou spoustu námětů k vlastní tvorbě. Vybírat mohou z technik práce s papírem a textilem, ale i ovčím rounem, seznámí se s batikováním nebo výrobou leporelka apod. Všechny
projekty jsou napsány velice srozumitelně, nenaleznete v nich nic, co byste nepochopily a vytvořila by se tak překážka pro zhotovení dílka. Nechybí samozřejmě i velké množství fotografií, doplňujících text, který se tak stává logickým a jasným, i pro samotné děti, které ještě například neumí číst, ale jsou schopné pochopit vše právě z obrázků. Přítomnost velkého počtu fotek považuji za velké plus, kterým autorky dodaly publikaci to správné kouzlo a vytvořily tak knížku, která by se měla stát další v domácí knihovačce všech, kteří mají doma dítko a mají především zájem o rozvíjení jeho schopností, chtějí pomoci jeho vývoji a uspokojit neustálou dětskou zvědavost a snahu po něčem novém, objevitelském apod.
Ukázka z knihy:S pavouky je to těžké. Někomu nahánějí strach, jinému přinášejí štěstí…

Troufám si ale tvrdit, že pavoučí tričko si oblíbí úplně všichni, maminky i děti i ti, kdo s pavouky jinak příliš nekamarádí. V pavoučím tričku se totiž dají hrát hry úplně na všechno a se vším, a když se tričko umaže, tak to na něm není vůbec vidět, což ocení ti, kteří tričko nosí i ti, kteří ho perou.

A proč zrovna pavoučí tričko? Pavouci umí plést krásné pavučiny, které nás inspirovaly k následujícímu postupu vyzdobení běžného konfekčního trička nebo jiného textilu efektními barvenými pavučinkami.


Pokud bychom se zaměřili na samotný popis jednotlivých projektů, nenalezla jsem žádná negativa, ba naopak. V úvodu každé části naleznete krátké povídání o nadcházející práci, velice podobné tomu, o čem se zmiňuji na začátku svého článku, tj. seznámení s prací a jejím užitkem či uspokojením, přiblížení do dětského světa formou pro dítě akceptovatelnou.

Třeba právě takovou, z jaké je i ukázka v předchozí části. Autorky se snaží přiblížit svět pro většinu z nás i z řad dětí neoblíbených pavouků jako věc, která je nejen krásná, ale nabízí i řadu možností jakožto témat pro tvorbu, v tomto případě batiky. Srozumitelnou formou, která dětem trochu přiblíží tento tajuplný svět malých mnohonožců, vysvětlují jejich výhody a inspirace.

Následuje podrobný rozpis materiálu, který budeme potřebovat a na řadě jsou pak jednotlivé kroky, označené číslicemi, aby se postup nepletl. Každý krok je řádně vyfotografován a doložen i touto formou usnadňující představivost, a to nejen dětí.

Na závěr každého projektu autorky přiřadili nejrůznější tipy například na vylepšení, zapojení vlastní fantazie, ale třeba i námět na procházku související s tématem práce. Dávají tak dítěti možnost zapojení i v dalších jeho činnostech, které má rádo, třeba právě jako procházky po oblíbených místech, ale i poznávání něčeho nového, co se pro dítě stává lákadlem, zvláště tehdy, jedná-li se o skutečnost, že může porovnat svůj výtvor se skutečností nebo použít materiály, jež si samo nasbíralo apod.

Ráda bych ještě zavítala do kapitoly, pojednávající o materiálech, se kterými se v knize setkáme. Najdeme zde výčet jak použitých, jako papír nebo sádra, ale i informace týkající se správné velikosti štětců nebo výběru lepidla s konkrétním použitím na určitý materiál.

Dokonce zde rodiče najdou i návod na výrobu naprosto neškodné domácí plastelíny, která se dá opéct i obarvit nebo tipy na malbu blátem, do škrobu nebo v zimě do sněhu.

Jedná se opravdu o příručku, která mě velice potěšila svou náplní. I když se na první pohled jeví jako úzká knížečka, je plná instrukcí, námětů a projektů, které by nás v běžných chvílích asi nejspíše nenapadly. Autorkám se povedlo tak velmi působivě vyplnit mezeru v tématech tvoření s dětmi, které v takovéto formě na našem trhu významně zaostávají ve svém dostatku. I proto mohu knihu Hravé tvoření pro malá stvoření vřele doporučit nejširšímu okruhu čtenářů a tvořílků, rodičů s dětmi. Rozhodně ji mohou skvěle využít ve své práci i učitelky mateřských školek, lektoři mateřských center a dalších dětských zařízení a kroužků.

© Iveta Pešková, 11. 4. 2009 Svět dětské fantazie