Oddělení

Autoři

Nakladatelé


Naposledy navštívené


Články

Nyní jste zde: Úvod Obrázkové knihy pro naše nejmenší

Obrázkové knihy pro naše nejmenší


Narodilo se vám v nedávné době miminko, které zatím jen klidně leží ve své postýlce, a vy máte pocit, že doba, než začnete s jeho výchovou pomocí nejrůznějších knih je nekonečně daleko? Pokud , zastáváte tento názor, pak jste bohužel na špatné cestě. Řeč je pro dítě od narození tím nejdůležitějším a to už při jeho pobytu v děloze. Již tady vnímá rytmus, sílu a melodii hlavně mámina hlasu. Po narození, a pak již v období mezi třetím a pátým měsícem pracuje jeho mozek na „plné obrátky“, dítě vydává zvuky podobné souhláskám, a pokud na něj dostatečně mluvíme, je schopné již v osmém měsíci věku rozeznat slabiky a také pozná, kde slovo začíná a kde končí. Proto i se čtením bychom měli začít co nejdříve.

Pro první čtení je nejvhodnější doba již kolem šestého měsíce věku.

Zdá se vám to brzy? Domníváte se, že když dítě neumí mluvit, nemá cenu mu číst? Omyl! Právě v této době je nutné u dítěte začít rozšiřovat pasivní slovní zásobu. Samozřejmě se nepředpokládá, že budete svému potomkovi předčítat sáhodlouhé knihy. Pro tento věk jsou určené krátké, jen několik minut trvající chvilky povídání například o zvířátkách. Dítě, které si posadíte na klín a prohlížíte si s ním obrázkovou knížku, je daleko lépe zásobené do budoucnosti, kniha je pro něj něčím známým, co patří k příjemným chvilkám s mámou nebo s tátou, něco, na co mají velmi hezké vzpomínky a k čemu se rády vracejí i v dalších letech jeho vývoje. Počítejte ale také s tím, že vaše dítě nebude chtít jen poslouchat, bude si chtít knížku ohmatat či okousat – to vše patří k jeho poznávání světa okolo něj.

Jaký význam a požadavky má tedy kniha u malého dítěte?

 

Nepochybně plní funkci poznávací a rozvíjí smyslové vnímání. Vhodně uzpůsobená knížka pro takto malého „čtenáře“ rozvíjí například sluch a zrak, pokud je doplněna nejrůznějšími tlačítky a chrastítky, dále pomáhá v rozvoji hmatu, dítě se učí novým tvarům a materiálům. Rozvoj jemné motoriky je jedním ze zásadních požadavků na další vývoj. A jak jsem se zmiňovala výše, rozšiřuje pasivní slovní zásobu. Dítě si opakováním, které mu vůbec nevadí, spíše naopak, zapamatovává v paměti tato slova a spojení a v době jeho prvních slovíček je použije. Proto také mezi první slova patří „máma“ – slovo, které slyší vlastně nejčastěji. Rovněž se seznamuje s barvami, takže jedním z požadavků na knihy pro takto malé děti je někdy až přehnaná barevnost, která má ale svůj účel. Výhodou je porovnávat barvu například kocourka na obrázku, který je bílý, s barvou trička dítěte, které má právě na sobě apod.

 

Kolem druhého roku života dítě začíná chápat určité zásady, které se v domácnosti dějí. Tedy, že se ráno a večer čistí zoubky, po příchodu z venku se myjí ruce apod. Proto mají rády krátké říkanky, ve kterých je pomocí pohádkových, nejlépe ale zvířecích postav popisováno v podstatě to samé, kdy postavičky prožívají totéž, co dítě samotné. Knihy pro nejmenší by měly být hlavně jednoduché, barevné, roztomilé, přibližující se nejvíce dětskému světu.

Jak vybírat knížky pro nejmenší?

 

Rozhodně platí požadavek, že pro první roky života vybíráme dítěti obrázkové knihy bez zbytečných textů a pokud, pak jen s co nejmenším počtem slov a slovních spojení, které spíše pomůže nám, vypravěčům. To se týká především dětí do dvou let věku. V současnosti najdeme na pultech knihkupectví celou řadu takovýchto knih a orientace v nich může být velmi složitá. Měly bychom se v první řadě řídit svým vlastním rozumem a uvažováním. Pokud nás samotné knížka zaujme, pak nepochybně zaujme i naše dítě. Nemá cenu se řídit moderními hity, mnohdy jsou osvědčené klasické varianty. Vybíráme knížky naplněné jednoduchými obrázky, osvědčené jsou zvířecí postavičky, potřeby, se kterými se dítě běžně setkává například v domácnosti či venku.

Obrázkové skládací knížky = leporela, tj. harmonikově se rozkládající knížky uzpůsobené právě pro ty nejmenší děti plní tyto funkce velmi uspokojivě a mělo by je mít k dispozici v dostatečném množství každé děťátko. Tyto knížky jsou vlastně v určitých formách vhodné již od narození, od toho nejútlejšího věku, do přibližně tří až pěti let věku. Hranice není pevně stanovena, záleží na schopnostech každého dítěte, jeho vývoji, chápání, představivosti a touze po něčem novém. K dostání jsou ale samozřejmě i leporela pro starší děti, která ovšem svým obsahem plní již zcela jinou funkci než ta, která jsou určena pro ty nejmenší čtenáře.

Obsah knížky uzpůsobujeme samozřejmě věku dítěte, s jeho navyšujícím se věkem nabízíme i leporela doplněná slovy a slovními spojeními, později celými větami, nejrůznějšími porovnáváními, protiklady, těžšími obrázky, doplňovačkami atd.

Pro ty úplně nejmenší čtenáře jsou nejvhodnější omyvatelná leporela. Dítě v nejútlejším věku je může v klidu ohmatávat, okousávat či ocucávat. Kromě hmatových funkcí pak rozvíjejí fantazii a představivost jednoduchými obrázky a barevností. Setkáme se v nabídce i se zvukovými leporely, tedy těmi, které při stlačení například pískají. Dítě slyší další zvuky a dochází tak k rozvoji dalších smyslů.

 

Nebojte se ani textilních leporel, které vašemu dítěti zase pomohou v rozvoji motorických, úchopových schopnostech. Většinou se zároveň jedná i o chrastící knížky. Tyto zábavné a jednoduché obrázkové knížečky jsou jakousi alternativou ke klasickým papírovým, na rozdíl od nich jsou ale v podstatě nezničitelné. Rovněž se dají použít i jako hračka při zavěšení na kočárek či nad postýlku.

 

V nabídce knihkupectví jsou také dřevěná leporela, opět doplněná barevnými obrázky. Mnoho rodičů se hodně přiklání právě ke dřevěným materiálům, i co se týká knížek, neboť mají mnohdy strach z nekvalitních, zdraví poškozujících materiálů například omyvatelných knížek. Dřevěná leporela jsou jistě zajímavá, neměli bychom se jim vyhýbat, nicméně ani je preferovat. Šanci bychom měli dát všem typům knížek pro naše nejmenší, pokud budeme knížky kupovat v prověřených obchodech od prověřených nakladatelů a firem, pak by nemělo našemu dítěti hrozit žádné nebezpečí.

 

Dětem, u kterých je předpoklad toho, že si budou knížky prohlížet bez jejich soustavného ničení, pořizujeme již papírová leporela. Na výběr máme z několika druhů, které se liší hlavně, co se týká tvrdosti materiálu. Většinou jsou obrázky doplněny i jednoduchým textem, lépe řečeno slovy doplňujícími samotné obrázky, což je vhodné pro rozvoj slovní zásoby dítěte, a rovněž děti takto mohou poznávat první písmenka. Papírová forma je tedy velmi vhodná právě pro ty starší děti, které již zajímá děj a celý příběh, mají touhu popisovat obrázky, učit se písmenkům, porovnávat atd. Mnoho těchto leporel obsahuje jednoduché básničky popisující život v domácnosti nebo činnosti, které dítě vykonává (čištění zoubků atd). Nechybí samozřejmě klasické básničky, resp. pohádky jako třeba O mravenečkovi, Palečkovi atd.

 

Zde již mají své pevné místo naučná leporela, která se hodí pro děti nad tři roky. Pomocí barevných obrázků a textů se dítě postupně seznamuje například se zvířaty, s prací lidí v nejrůznějších povoláních, poznává život okolo sebe apod. Setkáme se i s formou knížek doplněných magnetky, kdy je dítě přiřazuje k jednotlivým obrázkům a rozvíjí tak svou představivost.

Rovněž je velmi vhodné nepopisovat dítěti jen jedním slovem, co je na obrázku zobrazené. Nikdy není na škodu doplnit obrázek jednoduchou a zábavnou říkankou, která se k němu vztahuje. Pokud zapojíme naši představivost, můžeme stvořit melodické čtyřverší, které dítě jistě zaujme. A nebojme se zapojit i ruce. Pohyby, které vykonáme malého človíčka zaujmou a více mu přiblíží to, o čem mluvíme.

Mnoho rodičů pořizujeme dětem nespočet takovýchto prvních knížek. Otázkou tedy zůstává, kolik jich dítě vlastně potřebuje. Říci zda jednu nebo deset bohužel nelze. Každé dítě je osobnost, každé zaujme něco jiného a z toho musíme vycházet. I když budeme kupovat knihy podle našeho uvažování, pouze čas a zájem samotného dítěte nám ukáže, co mu nejlépe vyhovuje, respektive, které obrázky se mu nejvíce líbí. Tudíž se nám doma sejdou i takové, které nebudou mít ohlas, dítě si je ale může oblíbit v pozdějším věku. Můžeme mu je ale postupně nabízet k prohlížení. Pamatujme, že děti mají rády opakování, rády poslouchají dokola jednu pohádku, milují ty samé obrázky. Pokud je nezaujme jiná, námi nabízená knížka, můžeme měnit děj vyprávění, používat jiné tóny hlasu apod. Pro dítě tak bude pokaždé naše vyprávění trochu jiné.

Kvalita knížek pro nejmenší

Rozhodně bychom měli upřednostňovat knihy vkusné, s kvalitními obrázky, nekýčovitými, s kvalitním textem, i když jednoduchým. Roztomilé knížky, na první pohled „slaďoučké“ jsou sice lákavé pro oči, ale na výchově nám moc nepřidají a brzy poznáme, že nezapadají ani do dětského světa kouzel a fantazie, do světa pohádek. Nezavrhujme klasické Hrubínovy říkanky či Ladovy obrázky a nenuťme zbytečně dítěti například disneyovské motivy. Naše české jsou přece tolik krásné, vychovali i několik generací a i například takový milý krteček, který svým laskavým postojem k ostatním obyvatelům lesa si získává také rychle srdíčko našich dětí.

 

Rozhodně ale musíme během pročítání a povídání dítě sledovat, jak se tváří, jeho zájem a okouzlení a z našich pocitů pak vycházet. Nezapomínejme ani na mazlení a navození pocitů příjemného při prohlížení obrázků a pozdějším vyprávění. Dítě musí získat důvěru, vědět, že se věnujeme v této chvíli pouze jemu. Očekává od nás, že spolu s ním vstoupíme do jeho světa.

Dítě roste, daleko rychleji než očekáváme a spolu s tím se rozvíjí i jeho duševní pocity a vztah ke knihám a ke čtení vůbec. Čím bude vaše dítě větší, tím si více bude samo rozhodovat o četbě, kterou si chce vzít do ruky. Vypěstovat v dítěti zálibu v knihách je běh na dlouhou trať, a pokud se budeme snažit od samého počátku, pak dáváme dítěti ten nejlepší vklad do jeho života a navozujeme cestu k úspěšnému vzdělávání.

 

 

© Iveta Pešková, 3.3. 2009 Svět dětské fantazie