Oddělení

Autoři

Nakladatelé


Naposledy navštívené


Články

Nyní jste zde: Úvod Šéfredaktorka v nakladatelství

Šéfredaktorka v nakladatelství


Ludmila Unčovská pracuje v nakladatelství Fragment jako šéfredaktorka. Co dělá takový šéfredaktor, který se zabývá dětskými knížkami? Možná si říkáte, že to je přece ten člověk, na kterém závisí, která knížka nakonec půjde do tisku a ke čtenářům. Líbí-li se mu, nebo nelíbí… Není nic jednoduššího, než se zeptat. Samotnou mne to velmi zajímá. Takže, jdeme na to…

 

Jak vypadá takový váš obyčejný pracovní den?

Žádný pracovní den v našem nakladatelství není obyčejný. Každý den je trochu jiný a to mě na práci šéfredaktorky baví. Práci mám rozdělenu vždy na celý pracovní týden, který se skládá z porad (těch máme u nás ve Fragmentu opravdu hodně), jednání s autory, kontroly práce na knížkách v redakci a v technické redakci. Ale asi nejvíc mě baví vymýšlet nové náměty na knihy, které by nejvíce zaujaly naše malé i mladé čtenáře a také nová koncepce těchto uvažovaných titulů, a to nejen z hlediska obsahu, ale i technické specifikace (jak bude kniha nakonec vypadat).

 

Kolik rukopisů vám dochází na stůl do redakce? A o který žánr mají spisovatelé největší zájem, kterých je nejvíce?

Ty hory rukopisů, které nám denně chodí do redakce (ať už poštou nebo přes počítač), mě stále přesvědčují, že jsmenárod „psavců“ a zájem o literaturu je u nás opravdu velký. Asi nejvíce nám autoři posílají dětské básničky nebo pohádky a příběhy pro děti. Oblíbeným žánrem mladých spisovatelů je fantasy. Bohužel v naprosté většině případů se jedná pouze o „jakousi obměnu“ světových bestsellerů jako je Harry Potter, Eragon nebo Pán prstenů.

 

Kdo vám píše nejčastěji, mladí, staří, ostřílení spisovatelé nebo nováčci?

Častěji dostávám na stůl rukopisy od mladých a začínajících autorů, převážně ještě „náctiletých“ žáků a studentů.

 

Podle čeho rozhodujete, který bude vybrán k vydání?

Nejprve nás musí zaujmout námět, a to nejen tématem, ale i zpracováním. Konkurence je na knižním trhu skutečně velká, takže čím originálnější a zajímavější námět je, tím má větší šanci na úspěch. Musí ovšem také splňovat požadavky dnešní doby a společnosti, což je zájem o dané téma nebo žánr. Zajímavé náměty pak posíláme na lektorské posudky. Pokud je posudek kladný, navrhneme technickou specifikaci titulu, necháme odpovědné pracovníky zpracovat výrobní náklady na knihu a na základě těchto údajů pak stanovíme náklad (kolik kusů vytiskneme) a cenu knihy. O vydání každého titulu pak rozhodujeme na redakční radě.


Jaké jsou trendy v dětských knížkách, které žánry mají budoucnost?

Bohužel mizí zájem o pohádky a příběhy pro menší děti. Fenoménem se v současné době stala fantasy literatura pro mládež. Vypadá to tak, že čím bláznivější příběh, tím více dnešní děti zaujme. Budoucnost vidím v tištěných knihách, které budou propojeny s bonusy ke stažení zdarma na internetu. Ať už se bude jednat o encyklopedie, učebnice nebo beletrii.

 

Je nějaký titul, o kterém jste hned po přečtení věděla „to bude ono“ a ono opravdu bylo… stal se z něj úspěšný knižní titul?

Musím přiznat, že toto se mi ještě u zaslaného rukopisu nestalo. Nicméně je několik titulů, u kterých jsem už od počátečních příprav věřila, že „to bude ono“. Jednalo se např. o knihu Michala Nesvadby s DVD „Michal maluje s tátou“ nebo o „Velkou knihu českých říkadel“ s ilustracemi Josefa Lady. Na druhou stranu existují také tituly, u kterých jsem věděla, že se stanou bestsellerem už při zrodu nápadu a prvním jednání s autorem. Tak tomu bylo třeba u „Povídek“ od Zdeňka Svěráka.



Moc děkuji za rozhovor a za osvětlení vaší práce našim čtenářům a přeji hodně příjemné práce, ale také hodně příjemného odpočinku.

 

© Renata Petříčková, 22. 5. 2009 Knihy Svět dětské fantazie

 

> Další články Renaty Petříčkové